søndag den 12. maj 2013

Snydt og 2 gange skuffelse

Midt i den bedste tid af dem alle nemlig foråret, hvor alting er lysegrønt og hver dag er en fest med nye opdagelser i haven, må jeg desværre indrømme at en skuffelse allerede har sneget sig ind i mine forårsbede. Faktisk er det en forlængelse af den skuffelse som jeg oplevede da jeg så Bloemenmarkt i Amsterdam sidste sommer. I selveste blomsterlandet og ikke mindst tulipanlandet har man det mest kommercielle og dødsyge blomsterstrøg. Ork-jo der er massevis af blomsterløg også midt i juli måned og ja det ene løg er større end det andet, MEN her er så forudsigeligt og så meget geil for turisterne at jeg til enhver tid foretrækker Torvedage i f.eks. Køge og Roskilde lørdag formiddag.



Og på trods af mit førstehåndsindtryk lod jeg mig lokke ved synet af alle de farvestrålende billeder og jeg ville have tulipaner med hjem fra tulipanlandet. Valget faldt på to store brune poser, hvorpå der var et stort billede som jeg troede indikerede posens indhold..... Hvad jeg IKKE tog notits af var at der rent faktisk ikke stod noget navn på posen.


Det var ikke sjældne løg der blev udbudt, men gode gamle travere og det er godt nok til mig for så kunne jeg supplere nogle af dem jeg har i forvejen. Der var også mulighed for at købe løg i løs vægt og her var navn på flere af dem der var også en del giganter som for nogle mennesker er en kuriøsitet. Jeg er dog ikke så meget for giganter og dobbelt-dobbelt-dobbelt-blomster. Jeg valgte en pose med billede af den sorte papegøje tulipan og en med den cremefarvede som jeg antog for at være Purissima.


Ovenover er min collage fra efteråret da løgene var lagt - det er kun den sorte papegøje og de cremefarvede tulipaner jeg har købt på bloemenmarkt. Queen of Night er ikke købt i Holland og er ingen skuffelse;-)

En del af de cremefarvede blev lagt i mit hvide bed, hvor jeg i forvejen har de cremehvide Purissima, men for mig at se er det en særdeles GUL creme der er brugt til størsteparten - og så er der krydret med nogle røde!




Her er samme bed set fra oven. Jeg har ikke taget billeder af mit mørke bed hvori jeg har lagt "papegøjerne" og blandet nogle af disse cremefarvede i, men jeg lover jer at de alle ser særdeles GULE ud og der er intet papegøje at se. Jeg skal nok vende tilbage og beklage, hvis jeg tager fejl.

I min skuffelse (jo mere jeg tænker over det /vrede) forestiller jeg mig at jeg flår samtlige tulipaner op og farer til Amsterdam og klager - og hvad får jeg som svar? Et skuldertræk - bare ærgeligt - der må være sket en fejl - vi regnede ikke med at nogen turister orkede at komme tilbage og klage - der går trods alt mindst 1/2 år før kunderne opdager at de købte en eller to poser gule Appedorn tulipaner med nogle pæne billeder udenpå som intet fortalte om indholdet. 

Det passer mig ikke at lave et surt indlæg på sådan en dejlig søndag, men det måtte ud af systemet nu og jeg lover at indlægget ikke får lov at stå længe. Ha en rigtig dejlig dag.

22 kommentarer:

  1. Vi kender jo alle til forventningens glæde og jeg forstår så godt at skuffelsen derfor er mange gange større.
    Det er virkelig dårlig stil af de salgsstande - jeg kan tilslutte mig at vi må stole på vores sædvanlige pålidelige leverandører lokalt og på nettet.
    Vi kan jo også benytte vores netværk her til at få gode ideer til leverandører.
    Glæd dig nu til at købe et par poser af de rigtige løg til efteråret.
    Søndagsknus fra Berit

    SvarSlet
  2. Forstår godt din skuffelse og vrede.
    Det er virkelig dårligt, at man ikke kan stole på, at det er den rigtige vare man får med hjem !!
    Meget godt du skriver dette indlæg, så andre er advaret før de kaster sig ud i indkøb et uheldigt sted.

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt forstå, at du er meget skuffet og vred. Jeg synes også det er godt du skriver dette indlæg, som en advarsel til os andre!

    SvarSlet
  4. Øv ... op med dem igen ;0)

    SvarSlet
  5. How very disappointing. You're right though - I guess the market vendors don't care about repeat customers. If you buy something in Koge or Roskilde you can go back and complain if it's not right. I completely understand both your emothions.

    SvarSlet
  6. Jeg har været på samme marked og var også vildt skuffet! Jeg købte faktisk ikke noget. Og det var åbenbart meget godt. Godt at du har nogle andre fine tulipaner!

    SvarSlet
  7. Jeg synes nu, at du skal lade indlægget stå til skræk og advarsel om ikke at lade sig lokke til at købe noget på det marked! Jeg kunne sagtens være faldet i på samme vis. Man skal da have tulipaner med hjem fra Holland. Men det skal man så altså ikke for enhver pris.........Og, vi ved jo, at du generelt ikke er et surt (tulipan-)løg :-)

    /Birgitte

    SvarSlet
  8. Jeg kender også markedet. Beregnet til os turister og en turistfælde er det bestemt, men det skjules heller ikke. Faktisk synes jeg også det er et sjovt sted, så vi plejer at gå forbi hvert år og køber sommetider lidt. Med held faktisk. Er bestemt også blevet snydt herhjemme hos pæredanske forhandlere. Og det er øv at blive snydt når man glæder sig til noget bestemt.

    SvarSlet
  9. Øv hvor surt..!
    Holland er jo tulipanernes land så man tror jo at det de sælger skulle være det bedste.
    Men der findes snydere overalt..:-(

    De sorte tulipaner du viser er da fantastisk smukke.
    Men ærgerlig med de gule, når man vil have hvide...øvøv

    Trøstekram fra Lisbeth

    SvarSlet
  10. Sikke en skuffelse - jeg kan godt forstå, at du er vred, for det er jo slet ikke, hvad der var lovet på poserne! Det minder mig om, at jeg for år tilbage købte, hvad jeg troede var en Clematis Jackmanii, men ak, det var en helt anden sort ...

    SvarSlet
  11. Jeg står faktisk med samme oplevelse. Købte løg sidste sommer i Amsterdam, og kan nu konstatere de ikke ligner noget i nærheden af billederne på poserne. Snydt grønært. Jeg gider ikke tænke så meget på det. Men nyder de farver jeg så har fået ind i haven....

    SvarSlet
  12. ja det er ærgerligt... og der går jo et HELT ÅR før man kan få rettet fejlen.... du må plukke dig nogen buketter, for de er sikkert kønne selvom de er anderledes end du ventede (du kan nok høre, at jeg har affundet mig med at mine nye tulipaner var pink med hvide kanter i stedet for orangerøde med gule kanter) :) :)

    SvarSlet
  13. Jeg kan godt lide din store blomsterkrukke i baggrunden af bedet.Det betyder meget for helhedoplevelsen.
    Stemningsskabende ting er guld værd i haven.

    SvarSlet
  14. Jeg har købt en del tulipanløg her i DK, som har vist sig at være helt andre sorter og farver end det, der stod på posen. Så irriterende!!!!! Gider ikke at klage, og forstår godt du ikke tager til Amsterdam igen. Men altså...... Godt du lige har os til at lufte lidt ud sammen med. Og vi kan jo nok heller ikke helt lade være med at købe løg til efteråret..... Vel? Det mest irriterende er at grave dem op. En ekstra opgave i det travle forår.

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth,
    Ja det er da ærgerligt og jeg kunne have faldet i her også.
    Op i en vase med de gule. Her hos mig ville Kæmpeverbena heller ikke
    spirer, men har klippet 2 ned som overvintrede i drivhuset.
    Spejlbassinet og pergolaen er dejlige ting hos dig som jeg ihvertfald er misundelig over.
    Helt ok at sige Øv engang imellem når vi skuffes.

    SvarSlet
  16. Ja det er rigtig ærgerligt, når man ikke får det, man tror, man køber. Jeg har også fået forkerte tulipaner. De er så grimme, at de snart bliver rykket op, det er slet ikke min smag, de irriterer mit øje. Jeg tror ikke en gang, jeg vil have dem i en vase herinde.

    SvarSlet
  17. Ærgerligt når man ikke får det man forventer. De må ind i vaserne eller op igen, men godt at man også kan bruge bloggen til at få luft for sin vrede, som du aldeles ikke er kendt for :) Min værste skuffelse er en rhododendron, der er købt for at være Gomer Waterer, men som viste sig at være en helt almindelig Cunningham's White, det er virkelig æv, for sådan en hiver man ikke lige op igen.

    SvarSlet
  18. Kære Lisbeth

    Det er ikke pænt at le ad andres uheld, men jeg må indrømme at din beskrivelse fik mig til at le HØJT. Når det er sagt, forstår jeg til fulde din skuffelse og vrede! For løg koster både penge og tid. Tid til at planlægge, indkøbe og nedgrave løgne. Og det er da for galt! Lader til at flere har samme dårlige erfaring fra Holland, så det vil jeg skrive mig bag øret.

    Jeg går selv og stirrer på de nye løg, jeg lagde i efteråret. En del af dem er cremefarvede på nuværende tidspunkt, hvilket jeg ikke forstår en dyt af. Måske ændrer de farve? Hehehehehe ellers må jeg flå dem op igen, som jeg gjorde med en masse sidste år, hvor farven ikke sad lige i skabet.

    Kommer til at tænke på en kommentar fra Paw på Claus Dalbys blog sidste år. Han havde købt løg i industrielle mængder på en tur i USA, og slæbt dem hele vejen til Danmark. De viste sig at være gule og røde. Der må være noget galt med mig, for det grinede jeg også af meget længe. Jeg er dog mere afdæmpet i mine latterudbrud, når jeg selv får fejlfarver :-))

    SvarSlet
  19. Hej Lisbeth.Du kan tro jeg kender det med forkerte tulipaner.Vi var i Amsterdam for nogle år siden og købte også løg hjem i rigelige mængder.
    Men de var meget store og flotte........men slet ikke den farve vi havde købt.Nu er der kun nogle få stykker tilbage.
    Holder mig til planteskolerne.Der kan man da klage hvis man ikke får de rigtige ting.God dag knus Jette

    SvarSlet
  20. Ej, ØV!!! Godt at vide, for jeg kunne meget nemt ha' gjort det samme, skulle jeg komme forbi Amsterdam en dag. Jeg har til gengæld oplevet god service fra eurobulb.nl som jeg køber langt de fleste af mine løg fra
    efter en anbefaling i Haven. Der har været en enkelt smutter ud af mange, og der fik jeg valget mellem refundering eller nye løg i efteråret. Rent miljø og økologisk har jeg det ikke så godt med at handle i Holland fremfor lokalt, men jeg må indrømme at udvalget og kvaliteten af løgene får mig til at gøre det. Og fordi det er nemt. Godt du kom ud med galden! Kh Anne Mette

    SvarSlet
  21. Forstår så udemærket din skuffelse Lisbeth....og så lige fra Holland hvor vi forventer der dog trods alt er lidt styr på løgene. Hvis det er en bevidst handling fra en sælgers side at tjene en ekstra euro på godtroende og forventningsfulde turister så må det siges at være aldeles tarveligt trick.

    Poserne vi køber herhjemme kan nu også snyde selv om der er navne på - der er ind imellem også en totalt misfarvet tulipan ude i mine bede der på en eller anden måde har forvildet sig med i en pose :0)

    Knus og god aften på trods ;0)

    SvarSlet
  22. Forstår til fulde din ærgrelse. Det sker åbenbart ret tit med løg fra Holland.

    Jeg har lige oplevet noget lignende, da 3 af de løg jeg bestilte hjem i sommers (Fra bulbi.nl), har vist sig at være nogle helt andre.

    Jeg brokkede mig dog, og har meget hurtigt fået svar om at de sender mig nogle nye, gratis i uge 37. Så, nu hidser jeg mig ikke op, før efter uge 37, hvis jeg ikke har modtaget nogle løg.... OG.... jeg sætter samtlige løg i krukker, så jeg kan se hvilken farve de har før de bliver plantet ud ;)

    SvarSlet

Tusind tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar hos mig:o)

You might also like:

Related Posts with Thumbnails